2021 október 22 3 perc olvasási idő

Nátha és influenza – Mégis mit kell tudnunk róla? És mi a megoldás ellenük? Nos, a megfázás továbbra is jelentős terhet jelent a társadalom számára, aminek 95 százalékát vírusok okozzák. Ezt azért emelem ki, mert az egyik fő probléma a megfázással és az influenzával nem maga a betegség, hanem az a sok módszer, amellyel megpróbáljuk ezeket kezelni. Ezek az úgynevezett megoldások nagyon gyakran igénybe veszik az immunrendszerünket, amivel meghosszabbíthatjuk vagy súlyosabbá is tehetjük a betegségünket, ha esetleg megfáztunk vagy elkaptuk az influenzát. 

Mára már mindenkinek tisztában kellene lennie azzal, hogy az antibiotikumok nem ölik meg a vírusokat. Ennek ellenére az antibiotikumok több,mint 90 százalékát nem megfelelő módon alkalmazzák, mert vírusos betegségek esetén írják fel sokszor sajnos.

De mi okozza egyáltalán a megfázást és influenzát?

A megfázást számos vírus okozza. Az elsődleges bűnösök az úgynevezett rhinovírusok, de idetartozik a koronavírus, a parainfluenzavírus, a légúti óriássejtes vírus, az adenovírus és még sorolhatnám.  A fertőzést általában egy szennyezett tárgy megfogásával vagy egy fertőzött személlyel történő kézfogást követően a szem, az orr vagy a száj megérintésével kapjuk el. 

Az influenzavírust viszont a három féle influenzavírus egyike okozza: A, B vagy C. Elsősorban belégzéssel terjed, amikor egy nem fertőzött ember közelében egy fertőzött személy mondjuk tüsszent vagy köhög. A torokfájások, az arcüreg telítődése és folyása, valamint az erős köhögés zömének hátterében vírusfertőzés áll. 

De van egy jó hír! Nagyon hatékony immunrendszerünk van, amely ideális táplálkozás mellett gyógyszeres segítség nélkül is leküzdi az enyhébb fertőzéseket. 

Lássuk mi lehet a megoldás, ha picit lebetegedtünk?

Hogyan enyhíthetnénk a tüneteket? – Nem enyhítjük, ehelyett a szervezetünk számára biztosítjuk azt, amire szüksége van ahhoz, hogy tegye a dolgát. Ami azt jelenti, hogy többet pihenük, jól étkezünk és hagyjuk, hogy a szervezet elvégezze immunfunkcióit anélkül, hogy beleavatkoznánk bármilyen gyógyszerrel vagy antibiotikummal. 

Teendők: 

  • Fogyasszunk több zöldséglevest vagy csontlevest. A csontlevest lassú tűzön 24 órán át kell főzni legalább és a folyamat végén kell bezöldségezni és fűszerezni. Komplett táplálék, rengeteg kollagén és ásványi anyag található benne, ami immunerősítő. Használjunk hozzá egészséges fűszereket, ami legyen adalékmentes és himalája sóval ízesítsük.

  • Fokozott folyadékbevitel!Az influenza könnyen kiszáradást okozhat, különösen akkor, ha az lázzal is jár, ezért biztosítsunk szervezetünk számára bőséges folyadékot. 
  • Kerüljük a koffeintartalmú italokat,ugyanis a koffein vízhajtó hatású. 
  • Növeljük a C-vitamin bevitelét!Azoknak akik nem fogyasztanak elegendő nyers gyümölcsöt és zöldséget és ezáltal szervezetükben alacsony a C-vitamin és más antioxidánsok, valamint az immunrendszert támogató fitokémiai anyagok szintje is alacsony, azoknak különösen fontos a C-vitamin szedése! Mikor betegek vagyunk, akár dupla dózisban is szedhetjük vagy fogyasszunk minél több citromos folyadékot. 
  • Fogyasszunk minél több rezveratrolt!Ez a fitokémiai vegyület a szőlő vörös héjában, a bogyósokban és a földimogyoróban található meg. Ha valaki immunhiányos vagy fogékony a fertőzésekre, érdemes megfontolnia a rezveratrol rendszeres szedését, ugyanis nagyon erős antioxidáns és immunerősítő, mely úgy tűnik vizsgálatok alapján, hogy megszünteti a gyulladást és még az öregedéssel szemben is harcba száll. 
  • Szedjünk Cinket!A cink egy nélkülözhetetlen ásványi anyag, amely fontos szerepet játszik az immunrendszer működésében – olyan tápanyag, amelyben sok ember sajnos hiányt szenved. A cink ajánlott napi bevitele 15 milligramm, de ha betegek vagyunk nyugodtan szedjünk belőle dupla adagot pár napig, ugyanis a cink segíti az immunrendszerünket és felveszi a harcot a fertőzések ellen. A cinkpótlás csökkenti a tüdőgyulladás előfordulásának és az antibiotikumok használatának gyakoriságát is és egy vagy több nappal csökkenti a megfázás és influenza időtartamát. Cinkben gazdag ételek:osztriga, alaszkai királyrák, szezámmag, tökmag, fenyőmag, kesudió, napraforgómag, brokkoli és leveles kel például.
  • Szedjünk D-vitamint!A D-vitamin igen speciális anyag, inkább hormonhoz hasonlatos, mint vitaminhoz és nem igazán található meg élelmiszerekben. Gyakran napfényvitaminnak is hívják. A megfelelő mennyiségű D-vitamin csökkentheti a vírusfertőzést azáltal, hogy modulálja az immunrendszer, fokozva a fő immunitási szereplők hatékonyságát. Sokan nem tudják, de a D-vitamint javasolt mindig K2 vitaminnal kombinálva fogyasztani, ugyanis a K2 vitamin segíti a D-vitamin felszívódását a szervezetünkben. Ezért is látni már legtöbbször a D-vitaminokat K2 vitaminnal kombinálva.Mennyi a napi D-vitamin szükséglete egy felnőttnek? – Felnőttek számára 1500-2000 nemzetközi egység bevitele javasolt naponta. 
  • Pihenjünk!A pihenéssel saját szervezetünknek segítünk a kórokozókkal szemben folytatott küzdelemben. Figyelnünk kell az elégséges éjszakai alvásra is, ugyanis a megfelelő mennyiségű és minőségű alvás, segíti az immunrendszer hatékony működését, tehát fontos lenne, hogy meglegyen naponta a teljes 8 órás alvási ciklus. 
  • Fogyasszunk Bodzakivonatot!A fekete bodza levét széles körben használják a megfázás és az influenza kezelésére. A vizsgálatok szerint a fekete bodza kivonata (2-3 evőkanál felnőtteknek és 1-4 teáskanál gyermekeknek, életkortól függően) gátolhatja az influenzavírusok szaporodását és lerövidítheti az influenza tüneteinek időtartamát is, miközben növeli a vírus ellen küzdő antitestek szintjét. Ezek a bogyók olyan kedvező tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek fokozzák a szervezet védekezését a vírusos fertőzésekkel, különösen az influenzával szemben. A bodza gátolja a vírus tapadását a sejtreceptorokhoz. Ha a vírus sejtekbe jutása akadályba ütközik, akkor nem képes replikálni önmagát és ez csökkenti a fertőzés súlyosságát. 

Reméljük, hogy hasznos tippekkel lehettünk segítségetekre és jó egészséget kívánunk mindenkinek!