2021 augusztus 02 4 perc olvasási idő

Emésztési problémával időnként, mind szembesülünk, hol enyhébb, hol pedig súlyosabb formában. Sokszor egyből tudjuk az okát, de van, hogy értetlenül állunk a probléma előtt, ami nem meglepő, hiszen emésztési panaszok hátterében sok minden állhat.  

Az eddigi adatok szerint a magyar lakosság kb. 1/5-e találkozott már valamilyen emésztési problémával az elmúlt egy évben. A leggyakoribb panaszok közé tartozik a puffadás, gázosodás, székrekedés, hasmenés, állandó teltségérzet, gyomorégés, savas felböfögés vagy reflux. De a leggyakoribb mindegyik közül talán a székrekedés.

 Nézzük mi állhat a hátterében az emésztési problémáknak?

Az emésztési zavarok többségéta helytelen táplálkozás okozza általában. Sajnos sokan nem figyelnek oda eléggé magukra és nehezen emészthető, túl zsíros, túl savas vagy erősen fűszeres ételeket fogyasztanak és mértéktelenül is. A jó hír az, hogy az emésztőrendszer túlterheléséből adódó problémák általában rövid ideig tartanak csak és kezelés nélkül elmúlnak. Ha viszont nem múlnak el a problémáink és szeretnénk könnyíteni magunkon, akkor nem javasolt az alkoholos, szénsavas, koffeines italok fogyasztása, ugyanis ezek tovább terhelik az emésztőrendszerünket. 

 

Székrekedés

Székrekedés hátterében általában folyadék és rosthiány, mozgáshiány, C-vitamin hiány, magnézium hiány, ételintolerancia (általában glutén), bélflóra felborulás, vegetatív beidegzési zavar, mint pl. gerinc problémák vagy valamilyen kórokozó is kiválthatja, mint pl. a clostridum difficile. Ilyenkor a legfontosabb teendőnk, hogy iktassuk ki étrendünkből a gyulladáskeltő ételeket, mint pl. a glutént, a tejterméket és cukros, zsíros egészségtelen ételeket. Érdemes elvégeztetni egy ételintolerancia vizsgálatot is, hogy megtudhassuk, hogy melyek azok az ételek valamint élelmiszerek, amelyek esetleg problémát okozhatnak az emésztésednek, ugyanisemésztési panaszokat különböző ételérzékenységek, allergiák vagy intolerancia is okozhat. Ilyenkor elsősorban teltségérzetet, puffadást és görcsöket tapasztalhatunk, de súlyosabb esetben akár hányás is társulhat a tünetek mellé. Nagyon fontos, hogy kezdjünk el több folyadékot fogyasztani minimum 2.5 liter szénsavmentes ásványvíz fogyasztása a javasolt és heti 3-szor sportoljunk legalább. Biciklizzünk, fussunk, sétáljunk, aerobic, konditerem, igazából bármi szóba jöhet ilyenkor. A lényeg, hogy mozogjunk minél többet, ami lendületben fogja tartani az anyagcserénket is. Figyeljünk oda a megfelelő vitamin- és ásványi anyag pótlására. Ilyenkor javasolt egy 2 hetes probiotikum kúrát is végig csinálni. 

 

Stressz

A zaklatott életmód illetve stresszes életvitel gyakran okozhat olyan emésztési problémákat, mint a puffadás, a hasi diszkomfortérzet, a fokozott gázképződés, hasmenés vagy éppen székrekedés. A tünetek elkerülése érdekében, hogy tanuljunk meg lazítani és szánjunk időt olyan tevékenységre, mely lelazít minket és nyugtató hatással van ránk. Jót tehet a rendszeres testmozgás, masszázs beiktatása, gondoskodjunk az éjszakai nyugodt pihenésről. Lefekvés előtt akár készíthetünk is magunknak gyógyfűből készült teát, mely segíti az alvásunkat. Ilyenek pl. a kamilla tea, citromfű, levendula, orbáncfű és macskagyökér is. 

A hosszabb ideig fennálló és súlyos tünetekkel jelentkező emésztési zavarok viszont komolyabb egészségügyi problémákat is jelezhetnek. Ilyenkor sürgősen kivizsgálás szükséges. Pl. ha tüneteink magas lázzal járnak együtt és 1 hétnél tovább tartanak a tüneteink, forduljunk minél előbb orvoshoz. 

 

Irritábilis bél szindróma (IBS)

Az IBS, talán ez a leggyakoribb bélműködési rendellenesség, kialakulásának oka nem igazán szervi jellegű, sokkal inkább lelki eredetű. Kezelése gyógyszerekkel nem teljesen megoldott. A szindróma eredete jelenleg nem ismert. Úgy gondolják, hogy ez a funkcionális bélbetegség a központi idegrendszer és bélrendszer közötti kommunikáció hiányának zavara miatt alakul ki. Irritábilis kifejezés arra utál, hogy a tünetek hátterében a bélrendszer megváltozott és rendellenes működése van. Ilyenkor gyomorpanaszok, hasi fájdalmak is előfordulhatnak. Tulajdonképpen a vastagbél ürítésének a hosszú távú zavaráról van szó, ami a legtöbb esetben serdülő és fiatalkorban fordul elő. Az IBS nőknél kétszer gyakrabban fordul elő, ennek okozója a stressz. Kiváltó okok közé tartozik még az élelmiszer allergiák, fertőzések, helytelen étkezési szokások, hormonális változások illetve antibiotikumok hosszas használata. IBS esetén a belek érzékennyé válnak, megváltozik a széklet állaga és gyakorisága, sokszor napokig tartó hasmenés vagy székrekedés kínozza a betegségben szenvedőket. Ha elhanyagoljuk további kínzó panaszok, például emésztőrendszeri gyulladás is jelentkezhet. Amire nagyon figyeljünk oda, hogy tilos a szénsavas italok és fűszeres ételek fogyasztása ilyenkor és kerüljük a húsokat is. De a legtanácsosabb felkeresni ilyenkor egy szakembert, aki segít nekünk kialakítani az új étkezési szokásainkat, hogy kordában tarthassuk az IBS betegségünket. 


Epe bántalom

Az epehólyag egy hüvelykujj méretű, körte alakú szerv, ami a máj alatt helyezkedik el. A májban naponta friss epe termelődik, mely az epehólyagban gyűlik össze. Az epe hasonlóan működik, mint a mosogatószer, feloldja az ételben található zsírokat. Az epében szervetlen anyagok, természetes hormonok és szteroidok vannak. Az epe által tartalmazott sók a zsírban oldódó vitaminok felszívódását segítik. Mindezek mellett az epe kiváló hashajtó is, ezzel biztosítja a belek tápláléktovábbító mozgását is. Az epekőbetegség a népesség csaknem kb. 15 százalékát érinti. Akkor keletkezik, ha a koleszterinszint megemelkedik. Szteroidok vagy fogamzásgátlók szedése fokozottan hajlamosít epekőképződésre, de ezt teszi velünk a túl sok zsiradék és protein fogyasztása is. És most jön egy meglepetés, mert bizony a zsírban különösen szegény és diétás étrend is fokozza az epekő kialakulását. Ugyanis az epe kibocsájtás ingerléséhez szükség van minimum 5-10 gramm zsírbevitelre naponta. Ellenkező esetben elszaporodnak a baktériumok a vékonybélben és erjedés, puffadás, nagy mennyiségű gáz képződése lesz a következménye. Nem beszélve arról, hogy ha nem ürül redszeresen az eperaktár, akkor a felgyülemlett epe előbb vagy utóbb besűrűsödik, majd kristályok keletkeznek benne, melyek csomókat alkotnak és így bizony kialakul az epekő. Epekőre utalhat a fájdalom a törzs jobb oldalán, migrénes fejfájás, merevség, rossz közérzet és állandó fáradtság. 

Tanácsok az epe hatékonyabb működéséért:

  • Fogyasszunk rendszeresen a következő élelmiszerekből: articsóka, zöldbab, cékla, sárgarépa, citrom, kelkáposzta, olívaolaj, édesburgonya. 
  • Használjunk kurkumát, mely kíváló hatással van a májra és az epehólyagra.Ajánlott termék: D-life Bombay Indiai fűszerkeverék (adalékmentes) 
  • Szedjünk B-komplex vitaminokat és fogyasszunk hántolatlan gabonaféléket.
  • Mozogjunk rendszeresen, hiszen a sport átmozgatja az egész testet, javítja a vérkeringést, segíti a méreganyagok kiválasztását és az emésztésre is jó hatással van. 
  • Párologtassunk illóolajokat, melyek közül a levendula, a borsmenta és a rozmaring olaj kifejezetten jótékony hatással van az emésztőszervekre. 

Összegezve mindent, egy biztos, hogy nagyon fontos a kiegyensúlyozott étrend. Bármi is a kiváltója az emésztési problémánknak. A kiegyensúlyozott étrend segít megelőzni az emésztési problémákat, illetve a panaszokat is enyhíti. Fokozatosan iktasson be több rostot az étrendjébe, mert a rostban gazdag ételek segítenek az emésztését szabályozni valamint a puffadást és bélgázosodást megelőzni. Étkezzünk inkább többször egy nap és kevesebben, hogy megakadályozza a hirtelen bélösszehúzódást, melyeket a nagy étkezések okozhatnak.

Maradjon hidratált, hiszen a víz alapvető fontosságú a jó egészséghez és az egészséges bélműködéshez. Kerülje a kávét és a szénsavas üdítőitalokat, melyek alapból emésztési problémát okozhatnak.